Een waardevol E-book schrijven

Is een E-book “uit”? Nee! Totaal niet. De toestroom van digitale producten wordt steeds groter in onlineland. Hoe dat komt leg ik je uit in deze blogpost.

Onderscheidende manieren om je E-book in te zetten

Het hebben van een E-book is niks nieuws meer. Toch zijn er een aantal extra leuke manieren om jezelf te onderscheiden met jouw E-book. Hoe staat het er voor met de kwaliteit van de E-books van vandaag de dag? Op welke verschillende manieren worden ze ingezet? En hoe combineer je verschillende gewenste resultaten – type e-Book en de manier van uitbrengen? Ik ga in deze blog de bovenstaande vragen zo goed mogelijk beantwoorden.

Lege producten moe

Met een E-book is het zo makkelijk om veel klanten op een redelijk simpele manier te bereiken. Het nadeel daarvan is dat iedereen dat inmiddels wel door heeft. Het zorgt er voor dat er een ontzettend grote hoop aan “lege” E-books op de markt is gekomen. Zonder inhoud met vulling zeg ik altijd. Zomaar een E-book in elkaar gooien kan wel. Maar mensen zijn moe van producten die enkel zijn ontworpen om klanten binnen te halen. Die manier van werken is op zijn retour. Dat betekend niet dat het E-book zelf op zijn retour is.

Dan vraag je je misschien af. Wat dan wel? Welke manier is dan de nieuwe manier? Om op dit antwoord te komen heb ik heel erg mijn eigen radar gevolgd. Maar ook heb ik een online training gedaan “Marketing zonder Social Media” van Out of the Grey


Een van de punten die naar voren kwam in de cursus is dat je twee soorten content hebt. Newsflash en Evergreen content. Newsflash, de naam zegt het al. Nieuws dat razendrsnel voorbij komt en ook weer weg waait. Voorbeelden hiervan zijn Twitter, Instagram en Facebook. De levensduur van een bericht ligt tussen een paar minuten en een paar uur. Daarna verdwijnt het in de grote berg. Evergreen daarin tegen is content die voor langere tijd zichtbaar én vindbaar blijft. Het is content die gecreëerd wordt om lange tijd mee te gaan.

Nu komt mijn punt, digitale producten zijn Evergreen producten. Een E-book wordt geschreven omdat het voor lange tijd zijn waarde blijft vast houden.

Omdat de markt die kant op beweegt is dit ook gelijk de reden waarom het E-book nog lang niet “uit” is. Het gaan zijn tweede leven tegemoet!

Maar er is nog iets…

E-books van vandaag de dag worden niet meer gemaakt op een manier zodat ze lang mee kunnen gaan. Dat komt mede doordat de ontwikkelingen snel gaan. Maar nog meer omdat ze worden ontwikkeld als “Newsflash product” ze worden snel gemaakt. En dat maakt ze hol.
Terwijl het hele concept van een E-book zich er voor leent om bomvol waardevolle informatie te zitten. Dat is te vergelijken met een auto maken van karton of een huis van suikerklontjes of een … je snapt mijn punt. Een waardevol product vullen met snelle en holle informatie werkt niet meer.

Kwaliteit als prioriteit

Er is behoefte aan echte hulp online. Als je een E-book download omdat het je beloofd verder te helpen. Wil je dat het doet wat het beloofd. Want wat is het een tegenvaller wanneer je je E-mail of geld steekt in een product wat alleen is ontworpen om die reden. Jouw E-mail en daarna je geld krijgen.

Goed. Het punt is duidelijk. We willen WAARDE! We willen kwaliteit en we willen geholpen worden. In het echte leven, maar ook online. En daarom is deze blogpost ontstaan. Om jou te leren hoe het anders kan. Hoe jij het verschil voor je klanten kunt maken door je te focussen op Evergreen producten vol kwaliteit.

Echte mensen

Het begint bij een stukje bewustwording. Dit is in mijn ogen heel erg belangrijk. Als jij je bewust bent dat er echt een persoon aan de andere kant van de internetverbinding zit. Veranderen de zaken. Weet dat je E-book of welke online dienst echte mensen bereikt. We hebben het hier niet over cijfers en statistieken. Toen we 4 waren werkte dit spelletje heel goed, als ik je niet zie ben je er niet. Maar nu hebben we genoeg wijsheid om anders om te gaan in onze schermen cultuur. Achter elk scherm zit een persoon en jij bent in staat die persoon te helpen met wat je in huis hebt!

We gaan mensen helpen!

Een bezoeker komt op jouw website omdat hij of zij een oplossing zoekt. En daar over informatie wil inwinnen. Nu zijn er twee type ondernemers:

  • Nummer 1 bouwt een sprankelend luchtkasteel vol met beloftes en ruikend naar bloemetjes. Maar ze moet wel zorgen dat het luchtkasteel continue opgepompt wordt. Anders blijft er niks meer over. De klant volgt een ketting aan beloftes maar aan het eind blijkt dat het bedrijf beter is in een toneelspel dan in het helpen van klanten.
  • Nummer 2 bouwt een solide bedrijf waarbij ze niet roept dat ze de klant helpt maar waar ze bezig is met klanten helpen. Waarbij de klant direct resultaat ervaart wanneer hij of zij gebruik maakt van de mogelijkheden die de ondernemer biedt.

Het lijkt me vrij duidelijk welke ondernemer op de lange termijn succesvoller zal zijn.

Wat jij hebt is zoveel waard

Hier geloof ik zo sterk in. Iedereen, elke persoon is in staat om iemand te helpen. Jij dus ook! Ja, mensen zitten te wachten op je kennis. Ja, mensen willen precies wat jij kunt bieden. Ja, je bent super goed in wat je doet! Daarom wil ik je aanmoedigen om er over na de denken hoe jij mensen kunt verder helpen. Wat heb jij in overvloed?

Misschien weet jij nu direct waar je over wil gaan schrijven. Maar waarschijnlijk heb je niet gelijk hét idee. Daarom ga ik een opdracht uit de cursus met je delen.

Zet een timer van 20 minuten op je telefoon en spendeer deze tijd ongestoord aan het uitschrijven van E-boek ideeën. Schrijf elk idee wat er in je opkomt op. En kies voor het boek wat je op dit moment het meest enthousiast maakt. Dat is namelijk het idee waar jouw lezers ook enthousiast van gaan worden!

Nieuwe ideeën voor je E-book

Ook wil ik wat dieper in gaan op de manieren hoe je je zelf kunt onderscheiden met een e-book.

Laten we beginnen met hoe we gewent zijn het E-book te ontvangen:

  • In ruil voor je e-mail adres ontvang je een e-book
  • Je koopt een e-book in een webshop zoals bol.com amazon.com etc.
  • Je koopt een e-book direct op de website van een ondernemer

Maar tegenwoordig kun je een e-book ook anders inzetten. En dit wordt echt bijna nog niet gedaan. Mocht je besluiten om op deze manier een e-book uit te brengen kun je je onderscheiden van de meeste online onderneemers.

  • Wat? Een E-book maken (ePub) met multimediale content zoals audio, video, diapresentaties en animaties.
    Waarom? Op deze manier is het mogelijk een korte training te geven. Zo kun je de markt testen en hoef je niet gelijk een online leer omgeving te maken. Dit is bijvoorbeeld een uitstekende manier om een (pilot) training te testen. Valt de training goed bij de cursisten? Dan kun je alsnog over gaan op een uitgebreide training of cursus die je maakt in speciaal ontwikkelde software daarvoor.
  • Wat? Je kun een E-book als naslag werk bijvoegen in je online cursus.
    Waarom? Dit klinkt logisch maar het wordt nog lang niet zoveel gedaan als je denkt. Met een video cursus is het makkelijker om snel te leren. Maar als een cursist bepaalde theorie wil herhalen of terug vinden, is het vervelend als hij of zij eerst alle filmpjes moet door spitten. In dit geval is het fijn voor de klant om een naslagwerk te hebben van alle behandelde theorie.


Cursus: Een waardevol E-book maken in Canva

Wil je graag meer leren over dit onderwerp?

Ben je klaar om jouw E-book te gaan maken? Binnenkort lanceer ik de pilot versie van de cursus “Een waardevol E-book maken in Canva”. Het is ontzettend simpel en voor iedereen mogelijk om een prachtig en professioneel E-book te maken. Ik zoek nog cursisten om de pilot versie te volgen

Interesse? Laat hier beneden je e-mail adres achter en ik neem persoonlijk contact met je op.

Laat een reactie achter

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *

Scroll naar top